Google Analytics 4 Nedir? Yenilikleri Nelerdir? Nasıl Kullanılır? Nasıl Kurulur?
Gelişen teknoloji sayesinde web siteleri her geçen gün artış gösterir. Bu web sitelerde ise önemli olan gelen ziyaretçilere daha güzel bir hizmet sunmaktır. Web siteniz ya da uygulamalarınız için Google Analytics 4 hizmeti karşınıza çıkar.
Google Analytics 4’ü web sitelerinizde kullanabildiğiniz gibi mobil uygulamalarda da kullanabilirsiniz. Ayrıca, çevrimdışı API’lerde ziyaretçi etkileşimlerini de görüntüleyebilirsiniz. Pek çok işletmenin hedef kitlesinin belirlenmesinde ve bu kitleye ulaşımlarının kolaylaşmasında Google Analytics 4 önemlidir.
Google Analytics 4 Nedir?
Google Analytics temelde siteler için bir rapor aracıdır. Milyonlarca işletme tarafından kullanılmakta olan bu platform web trafiğinizi izlemenizi ve rapor almanızı kolaylaştırır. Ayrıca önemli pazarlama kanallarını da görüntüleyerek performansınızı ölçmenize yardımcı olur.
Yapay zeka ile desteklenen bu analiz raporu siteniz için daha verimli içgörü oluşturmanızı sağlar. Çevrimdışı API, mobil uygulamaları ve web üzerinden kullanılabilen bu sistem kullanıcıların yarattığı etkileşimi gösterir. Çok sayıda işletme ve bu işletmelerin web sitesi tarafından kullanılır. İşletmelerin web trafiklerini tespit etmeleri önemlidir.
Google Analytics 4 bu trafiğin tespitinde faydalı olur. Yaptığı tespitleri sizlere raporlar aracılığıyla sunması da büyük bir faydadır. Ayrıca Google Analytics 4, Google Analytics ile ayrılan yanı çerez politikası ve gizlilik anlayışıdır.
Bunun sebebi çerez ve gizlilik konusunda izin vermeyen kullanıcılar için eksik bilgi alınmasıdır. Google Analytics 4 tamamen kullanıcı izlemeye odaklı olarak eksik ve yanlış bilgi almayı kabul etmez. Bunun için çerez reddeden kullanıcılar da raporlarda işletme ve site sahibine sunulabiliyor.
Google Analytics 4 Kurulumu
Daha önce Google Analytics hesabı açmamışsanız ilk olarak yapmanız gereken bu hesabı açmaktır. Web siteniz ya da uygulamanız için başka bir hesap açmak istemiyorsanız direkt olarak “mülk oluştur” kısmına geçin. Google Analytics 4 ile mülk oluşturmanız daha kolay bir hale getirilmiştir. Bunu açacağınız Google Analytics 4 hesabını farklı bir işletme için kullanacağınızda yapabilirsiniz.
Google Analytics 4 üzerinde yönetici sayfası yer alır. Burada yönetici için olan özelliklere erişim sağlarsınız. Yönetici sayfasındaki hesap kısmından hesap adınızı girmelisiniz. Paylaşacağınız verilerin kontrolü için veri paylaşım ayarlarını yapılandırmanız gerekir. Böylelikle hesabınıza ilk mülkünüzü ekleyebilirsiniz.
Google Analytics 4 hesabınızla en fazla 100 adet mülk ekleyebilmektesiniz. Eğer limit artışına ihtiyacınız varsa destek temsilcisi ile iletişim kurmalısınız. Yeni bir mülk açmak için yönetici kısmındaki hesap bölümüne ve ardından “mülk oluştur” seçeneğine geçmelisiniz. Burada işletmeniz ya da web siteniz için mülk adı belirlemelisiniz.
Düzenli alacağınız raporlar için saat ve zaman dilimi seçmelisiniz. Bu noktada önemli olan ziyaretçilerin sizin saat diliminize göre kaydedilecek olmasıdır. Saat dilimi sadece ileride elinize ulaşacak verileri etkilemektedir.
Ardından sektör/ işletme ölçeğini seçerek “Oluştur” seçeneğine tıkladıktan sonra şartları kabul ettiğinizi de onaylamalısınız. Bu işlemlerin tamamlanmasının ardından Google Analytics 4 kurulumu tamamlanmış olur.
Mevcut Analytics Kullanıcıları Google Analytics 4’e Nasıl Geçer?
Yukarıda bahsettiğimiz kurulum süreci Analytics hesabınızın olmaması durumunda yapmanız gerekenlerdir. Eğer mevcut olarak Google Analytics kullanıyorsanız bunun için biraz daha farklı bir yol izlemelisiniz. Bunun için yapmanız gereken ilk şey Analytics hesabınızın ayarlar kısmına gitmektir.
Ayarlar kısmında yer alan “mülk” başlığında Google Analytics 4 kurulum asistanı bulunur. Bu kısımda kuruluma başlamak için “başlayın” seçeneğine tıklamanız yeterlidir. Mülk oluştur demeli ve mülkünüze göz atın bölümüne geçmelisiniz. Karşınıza çıkacak ekranda “etiket yükleme” seçeneği bulunur burada onaylamalı ve devam etmelisiniz. Veri akışları ekranında da onaylama yapmanız gerekecektir. Ardından web akışları bölümünde ölçüm kimliği kısmı bulunur ve böylece Google Analytics 4’e geçmiş olursunuz.
Google Analytics Kullanım Süresi Var Mı? Ücretli Mi?
Google Analytics 4 platformunda Analytics hesabıyla geçiş yapan, yeni hesap açan kullanıcılar için hizmet süresi bulunmaz. Gelen güncellemelerin yapıldığı takdirde dilediğiniz süre boyunca kullanabilirsiniz.
Google Analytics 4, sizlerin daha iyi bir uygulama ve site deneyimi sağlayabilmeniz için gerekli olanağı tanır. Siteniz/ mobil uygulamanız için Google Analytics 4 hesabı açarak ücretsiz olarak kullanabilirsiniz.
Google Analytics 4’ün Sağlamış Olduğu Kolaylıklar
Siteniz/ mobil uygulamanız için Google Analytics 4 kurulumu yaparak pek çok açıdan sunulan kolaylıklardan yararlanabilirsiniz. Google Analytics 4’ün sunmuş olduğu kolaylıklardan en önemlisi hesaplarınızı iki farklı uygulamayla yürütebilmenizdir. Böylelikle sizler için daha pratik bir kullanım alanı doğmuş olacaktır.
Google Analytics 4’ün çıkış noktası güvenliktir. Site ve uygulamanıza giren misafirlerin çerez politikasını onaylamasına gerek yoktur. Aynı zamanda tanımlama verisi olmadan da başarılı bir çalışma sistemi yürütür.
Aynı zamanda gelecek için de sizlere farklı analizler sunulmasını sağlayan bir hizmet yer alır. Bu hizmet dahilinde, sitenizi ziyaret eden ve uygulamanıza giriş yapan misafirlerin hareketleri izlenir. Bu hareketler ile misafirlerin gelecekte gerçekleştirmesi muhtemel olan hareketlerin tahmini sizlere sunulur.
Sahip Olduğu Özellikler
Google Analytics 4 önceki sistemlerde kalan boşlukların doldurulması ile mevcut özelliklere yenileri eklenmiştir.
- Site sahipleri ve pazarlamacılar için pek çok bilginin otomatik olarak rapor edilme özelliği vardır. Bu özellikler; site trafiği, müşteri hareketleri ve gelecek tahminleri olarak sıralanabilir.
- Google Analytics 4 tüm Google araçları için ücretsiz eğitim fırsatı verir.
- Site çerezlerine ve diğer tanımlama izinlerine ihtiyaç duymaz. Böylece daha sistematik ve güvenlidir.
- Segmentler yerine veri akışlarına sahip olması daha pratik bir kullanım sağlar.
- Google Analytics 4 ajanslar ya da pazarlamacılar ile ister yüz yüze ister sanal eğitim fırsatlarını tasarlayan bir platformdur.
- Daha önceki Analytics sistemlerinde olay izleme için çeşitli kod veya komutlar gerekliydi. Ancak Google Analytics 4 bunu değiştirerek kullanıcı arayüzlerinin izlenmesi için daha ince bir yapı benimsedi. Böylelikle izleme, düzenleme ve ayar yapılmasını sağladı.
- Pek çok farklı alanda site/ uygulamanız için gerekli raporları sunabilmektedir. Bu raporlardan birisi yaşam döngüsü raporudur. Bu sisteme yeni dahil edilmiş olup kullanıcı yoğunluğunu tespit etmenizi sağlar.
Google Analytics 4’ün Diğerlerinden Farkı
Google Analytics uygulamaları arasında pek çok kullanım farkları mevcuttur. Google Analytics 4’te de kullanıcı deneyiminizi iyileştirebilmek için diğerlerinden daha farklı özellikler yer alır. Google Analytics’te yer alan farklılıkları anlayabilmek daha verimli bir deneyim elde etmenizi sağlar. Böylelikle daha avantajlı bir hale getirebilir ve kendi çıkarınıza kullanabilirsiniz.
Google Analytics araçları arasında yer alan popüler araçlardan birisi de Universal Analytics’tir. Ancak Universal Analytics aracını yalnızca web sitelerinde kullanabilirsiniz. Google Analytics 4 ise sizlere web ya da uygulama olmak üzere iki farklı alan sunar. Bu alanlardan dilediğinizi kullanabilirsiniz.
Her iki alandan da müşteri deneyimlerini izleyebilirsiniz. Veri toplayabilir ve rapor alabilirsiniz. Google Analytics 4 kullanıcılarına daha iyi bir deneyim için sunduğu diğer farklar şunlardır:
Kullanıcı Arayüzü
En popüler Google Analytics araçlarından Universal Analytics ile Google Analytics 4 arasındaki önemli fark arayüzdür. Bu arayüz farklılığı verileri toplama ve sunma konusunda verimlilik sağlar. Örneğin; Universal Analytics üzerinden ulaşabileceğiniz veriler hesap, varlık ve görünüm olarak yer alır. Google Analytics ise 2 adet düzey üzerinden sizlere rapor sunar.
Hesap ve varlık raporları sayesinde veri akışlarınızı rahatlıkla görebilirsiniz. Aynı zamanda web ve uygulama olarak iki alanda kullanıyorsanız tek bir varlığa verilerinizi iletebilirsiniz. Bunun haricinde Universal Analytics ile Google Analytics 4 arasında pek bir terim ve kullanım farklı yoktur. Bu nedenle rahat ve pratik bir kullanım gerçekleştirebilirsiniz.
Olaylar
Google Analytics 4’te yer alan olaylar terimi müşteri hareketleri ve etkileşimleridir. Müşterilerinizin web sitesi ve uygulamalarda yaptığı tıklamalar ve işlemleri görüntüleyebilirsiniz. Universal Analytics’e oranla daha geniş bir yapıya sahip veri modeli yer alır. Bu veri modeline göre etkinlik, eylem ya da etiket kullanımı yapmanız gerekmez.
Universal Analytics üzerinde tüm bu işlemler URL ile tanımlanmaktaydı. Ancak Google Analytics 4’te sayfa görünümü ile rahatlıkla görüntüleyebilirsiniz. Böylelikle farklı cihazlar üzerinden de rahatlıkla kullanım sağlayabilirsiniz. Aynı zamanda bu işlem sayesinde raporlar üzerinde daha az miktarda oturum görebileceksiniz.
Uygulama Kolaylığı
Yaygın olarak kullanılan Universal Analytics ile Google Analytics 4 arasındaki bir diğer fark da uygulamadır. Web sitenizi daha etkin bir hale getirebilmek için uygulama kolaylığı önem arz eder. Google Analytics 4 kullanımınızda kod ya da komut dosyası eklemenize gerek yoktur.
Böylelikle analizlerinizi herhangi bir kod işlemiyle uğraşmadan gerçekleştirebilirsiniz. Rahatlıkla düzenleme yapabilir ve analiz izleyebilirsiniz. Bu sayede yalnızca kaliteli işler yapabilirsiniz.
Bütünleşme Kolaylığı
Web siteniz ve uygulamanızda bir sistem kullanırken en büyük avantaj diğer araçlarla daha rahat bütünleşme sağlamanızdır. Google Analytics 4 sizlere bu avantajı sunmaktadır. YouTube ve diğer kanallar ile gerekli hesaplarınız üzerinden kolaylıkla bütünleşme sağlayabilirsiniz.
Bu noktada hem web hem de uygulama üzerinde rahatlıkla kullanabilmeniz de büyük bir avantajdır. Google Analytics 4’ü iki farklı alanda kullanıyorsanız etkileşimleri rahat görüntüleyebilmek için YouTube görüntüleme analizlerinize ekleyebilirsiniz. Böylelikle verilerinizi bütünüyle ve pratik bir şekilde izleyebilirsiniz.
URL Oluşturucular
Google Analytics 4 sayesinde özel URL’ler ile kampanya verilerinizi toplayabilmeniz mümkün. Bu URL’leri yönlendirebileceğiniz bağlantılarda ya da reklam kampanyalarınızda kullanabilirsiniz. Burada ekleyeceğiniz URL’lere kampanyanızın parametrelerini de ekleyebilirsiniz. Site/ uygulama için ne tür bir trafik yönlendireceğini rapor olarak elde edebilirsiniz.
Siteniz ya da uygulamanızda kullanıcı URL’ye tıkladığında bu parametreler Analytics’te depolanır. Ardından tüm değerler sonrasında size sunulan trafik edinme raporlarında görüntülenebilir. Bu URL’lere kampanya kimliği, pazarlama ortamı ekleyebilirsiniz. Ancak bu parametreler sizin değerlerinizle eşleşme sağlamalı ve gerekli bilgileri içermelidir.
Google Analytics 4’e Neden Geçmelisiniz?
Hızlı ulaşım ve düzenli raporlama önem arz eder. Google Analytics 4 sizlere bu sayede rakiplerinizi geride bırakma avantajı sağlar. Ayrıca Google Analytics 4 ile web sitenizin zayıf yönlerini fark edebilirsiniz. Google Analytics 4 sizlere web sitenizde ve uygulamanızda geliştirilmesi gereken noktaları rapor eder.
Böylelikle siz bu eksikleri görebilir ve daha iyi bir kullanıma getirebilirsiniz. Ziyaretçi kullanımlarını görüntüleyebilmek ve daha iyi seviyeye çıkarmak önemlidir. Müşteri trafiği ve diğer durumlar hakkında sunulan raporlar sayesinde avantaj elde edebilirsiniz.
Google Analytics 4’ün önemli faydalarından birisi de kullanımınız sayesinde reklam başarılarınızın belirlenmesidir. Bu belirlemeler ile reklam konusunda eksikliğinizi fark edebilirsiniz. Reklam başarısı konusunda iyileştirme yaparak reklam başarılarınızı da artırabilmeniz mümkündür.
Web sitesi ve uygulamada ziyaretçiler konusunda detaylı bilgi alabilmek ve daha iyi kullanıcı deneyimi gerçekleştirebilmek önemlidir. Universal Analytics’te olduğu gibi bu konuda çeşitli sınırlandırmalara maruz kalmazsınız. Böylelikle daha sistematik olmanız mümkündür.