Google Search Console, Google tarafından hizmete sunulan bir site analiz aracıdır. Bu alanda özellikle web sitesi sahibi kişilere Google muazzam araçlar da sunmaktadır. Dünyada en çok tercih edilen arama motoru olan Google, web sitenizi geliştirmek, var olan sorunları gidermek ve sürekli kontrol edilebilir olmasına olanak verir. Bunu da Search Console gibi birçok eklenti ya da araçla sunar.

Google insanların bir web sitesine sahip olmalarını ve işlerine profesyonellik katmaları için sürekli olarak teşvik eder. Bunu yaparken de en kolay kullanılabilir hizmetleri sunar. Google Analytics ve Search Console gibi araçları da bu sebeple ücretsiz olarak kullanıma sunar. Bu araçlar vasıtası ile web siteleri daha hızlı gelişir ve asıl amacına daha çabuk ulaşılır. Peki, Google Search Console nedir, ne gibi avantajlar sunar, nasıl kullanılır?

Google Search Console Nedir?

İlk olarak Google Webmaster Tools adı ile piyasaya sürülen araç 2015 yılında Google Search Console(Google Arama Konsolu) adını alır. Özellikle bu tarihten itibaren web site sahiplerinin dikkatini de daha fazla çekmeye başlar. İçerisinde sunduğu özellikleri sayesinde web site sahiplerinin en büyük dostu olmaya başlar. 

Google Search Console, web sitenizin nasıl göründüğüne, arama motoru tarafından indeks alıp almadığına, sayfaların genel durumuna, arama trafiğini sizlere sunar. Özellikle de sitesini geliştirmek ve daha fazla kitleye hitap etmek isteyen kişilerin en çok kullandığı araçlardan bir tanesidir. 

Google Search Console ile web sitenizin önemli verilerine ulaşmanız mümkündür. Hangi kelimelerde ön planda olduğu, genel site trafiği gibi konularda da yardımcı olur. SEO uzmanlarının sıklıkla kullandığı aracı doğru kullandığınız takdirde SEO alanında sizlere muazzam faydalar sağlayacaktır.

Google Search Console Faydaları Nelerdir?

Search Console, SEO açısından her sitenin sahip olması gereken bir araçtır. Bu araç sayesinde web siteniz daha hızlı gelişebilir. Hatalarınızı görebilir ve buna göre düzenlemeler de yapabilirsiniz. İşte Search Console aracının kullanıcılarına sunduğu bazı avantajlar:

  • Site sahibi olduğunuzu Google’a gösterirsiniz
  • Web sitenizde bulunan içeriklerin Google tarafından daha hızlı görünmesine olanak tanır
  • Web sitenizin hangi anahtar kelimelerle ön plana çıktığını görebilirsiniz.
  • Sayfaların genel sıralamalarına bakabilirsiniz
  • Sayfa ve içeriklerin mobile uyumlu olup olmadıklarını kolaylıkla örenebilirsiniz
  • Yapılan hataları görebilirsiniz
  • Sayfa yüklenme hızınızı görebilirsiniz
  • Site performansına bakabilir ve satışlarınızı yükseltebilirsiniz
  • Hangi sayfanın ne kadar tıklandığına bakabilirsiniz
  • Nerelerden sitenize ziyaret geldiğini gösterir
  • Hangi tarihlerde kaç ziyaretçi aldığınıza bakabilirsiniz
  • Dizine eklenen sayfaları görebilir eklenmeyenlerin tekrardan incelenmesini isteyebilirsiniz

Google Search Console ile web sitenizin genel SEO bakımını yapabilirsiniz. Bununla beraber daha fazla ön plana çıkmasını sağlarsınız. SEO alanında yapılan hataları kolaylıkla görebilir ve ona göre çözümler üretebilirsiniz. 

Google Search Console ve SEO İlişkisi Nedir?

SEO bir web sitesinin yapılan çalışmalarla arama motorlarında belli bir yere sahip olmasıdır. Bunun için de çok sayıda yol vardır. İç SEO ve dış SEO çalışmaları ile arama motorlarının ilgisini çekme işlemidir. Bu doğrultuda ücretli ve ücretsiz çok sayıda eklenti ve araç bulunmaktadır. Google Search Console da bu araçlar arasında yerini almaktadır. 

Search Console, özellikle kullanıcı dostu ara yüzü ve ücretsiz olmasından dolayı sıklıkla tercih edilmektedir. Her ne kadar birçok ücretli araca nazaran eksik tarafları olsa da yine de analiz yapmak için iyi fırsatlar sunmaktadır. SEO ve Search Console arasındaki bağı fark etmek oldukça kolaydır. Search Console’un amacı da aslında tam olarak budur. Kullanıcılara hatasız ya da en az hataya sahip web sitelerini sunan Google, bu araçla gerekli uyarıları yapmaktadır. Site hızının düşük olması, 404 hatası, mobile uyumlu olmaması, bozuk URL, dizine eklenmeyen içerik ve bunun sebepleri gibi noktalarda Search Console muazzam bir görevi üstlenir.

Search Console aracı doğru kullanıldığında SEO çalışmalarından maksimum verim elde edilebilir. Bu sebeple de önemi oldukça büyüktür. Peki, web sitemizi Search Console’a nasıl entegre edebilir ve analiz yaparız?

Sitemi Nasıl Google Search Console Eklerim?

Google Search Console ile web sitenizi geliştirmek ve maksimum verimi sağlamak için web sitenizin size ait olduğunu kanıtlamanız gerekir. Bunun için de çeşitli yollar bulunur. Oldukça kolay olan bu yöntemlerle siz de web sitenizi Search Console kaydedebilir ve analiz yapmaya başlayabilirsiniz. Şimdi beraber Search Console web site ekleyelim.

Öncelikle Google Search Console sayfasına gidin ve “Şimdi Başla” kısmına tıklayın. Mevcut bir mail hesabınızın olması gerekiyor. Gmail hesabınızla giriş yapınız. Giriş yaptıysanız artık Search Console dünyasına ilk adımınızı atmış oluyorsunuz. Bundan sonra sizi iki seçenek karşılamaktadır. Bunlardan istediğiniz yöntemi seçerek web sitenizin alan adını gireceksiniz. Site adresini eksiksiz ve doğru girdiğinize emin olun ve “Devam”a tıklayın. Önünüze bir dosya çıkacaktır. Gelen HTML kodunu bilgisayarınıza indirmeniz gerekiyor. 

Search Console’da yapacağınız işlemler şimdilik bu kadar. Bundan sonra web sitenizin panel bölümüne giriş yapınız. Web sitenizin HTML kodlarına erişiniz. Az önce indirdiğiniz HTML kodunu kopyalayarak iki <head> etiketinin herhangi bir yerine yapıştırınız. İşlemi yaptıktan sonra “güncelle” diyerek o mülkün size ait olduğunu kanıtlayabilirsiniz. Daha sonra tekrardan Google Search Console giriş yaparak “doğrula” kısmına tıklayınız.

Bu işlemlerle Google Search Console giriş yapabilir ve artık sitenizi analiz ettirebilirsiniz. Olası bir hatada yapıştırdığınız kodları silerek tekrardan en baştan deneyebilirsiniz.

Google Search Console İle Yapabileceğiniz İşlemler

Search Console, ücretsiz araçlar arasında en önlerde kendisine yer bulur. Sitenin SEO bakımı, genel ayarları, hangi sayfanın ne kadar gösterim aldığı gibi noktalara bakabilirsiniz. Bunların yanında indeks almayan içeriklerin indeks almasını hızlandırabilirsiniz. Yapabileceğiniz işlemler bunlarla da sınırlı kalmıyor. Sitenize en çok nereden ziyaret geldiğine bakabilir ve gerçek kitlenizi kolaylıkla belirlemenize olanak tanır.

Google, kullanıcıya fayda sağlayan siteleri sever. Bunun için de onları en önde tutar. Bunu yaparken de web site sahiplerine oldukça kolay ve kullanışlı araçları sunar. Bu amaçla Search Console oldukça basit bir kullanıma sahiptir. Hangi sayfanın ne işe yaradığını beraber öğrenelim.

Google Search Console Ön İzleme

Ön izleme bölümü Search Console’un genel bir özeti gibidir. Burada URL denetimi yapabilirsiniz. Bunun yanında sitenin genel performansına da bakabilirsiniz. Dizine eklenen ve eklenmeyen sayfaları göstererek ayrıntılı bilgi verir. Bunun yanında başka analizleri de buradan bulabilirsiniz. 

Genel olarak kullanıcılara oldukça kolay bir arayüz sunan Google burada da size tek pencerede bütün sitenizi sunar. 

Performans

Menüler arasında Performans sayfası sitenizin genel performansı ile ilgili bir sayfadır. Burada hangi sayfa ya da içeriğin kaç kez tıklandığı ve ne kadar gösterim aldığını göstermektedir. Tarihler arasında karşılaştırma yaparak o tarihlerde hangi içeriklerin daha çok ilgi gördüğüne bakabilirsiniz. 

Aşağı kısma indiğinizde ise sizi farklı şeyler bekliyor olacak. Sorgular kısmından Google’da hangi içeriklerin kaç kez tıklandığı ve görüntülendiğine bakabilirsiniz. Bunlara ek olarak sayfa sayısı, ülkeler, cihazlar, arama görünümü ve tarihler kısımlar vardır. Tüm bunlara bakarak sitenizin genel durumu ile alakalı bilgiye kolaylıkla ulaşabilirsiniz.

URL Denetimi

Google Search Console’un en çok tercih edilen taraflarından bir tanesi URL Denetimi bölümüdür. Bu aracı kullananların büyük bir çoğunluğu sadece bu özelliğinden dolayı kullanmaktadır. URL denetimi özellikle SEO konusunda oldukça önemli bir yerde yer alır.  

URL denetimi ile web sitenizin URL’lerini kolaylıkla test edebilirsiniz. Burada içeriklerinizin indeks alıp almadığını kontrol edebilir, mobile uyumlu mu uyumlu değil mi öğrenebilir ve XML site haritasına eklenip eklenmediğine bakabilirsiniz. 

URL denetimi için öncelikle web sitenize giriş yapıyorsunuz. Burada indeks almasını istediğiniz URL’yi kopyalayıp Search Console URL Denetimi bölümündeki kutucuğa yerleştiriniz. Ardından aratarak indeks alıp almadığına bakarsınız. İndeks almadıysa “URL Google’da yok” uyarısı alacaktır. Hızlı indeks alması için “dizine eklenmesini iste” kısmına tıklayınız. URL test edildikten sonra dizine eklenme isteği gönderiliyor. Bu işlemle içerik uygunsa kısa bir süre içerisinde indeks almaya başlayacaktır. 

Google Search Console Site Haritası Eklemek

XML site haritaları SEO için olmazsa olmazlardan bir tanesidir. Site haritası oluşturmak her ne kadar göze zor gibi gelse de kolaylıkla yapılacak bir işlemdir. Bunun için internet ortamında çokça kaynak vardır. 

WordPress tabanlı sitelerde bunu kolaylıkla yapabilirsiniz. Bunu hazır olarak yapan eklentileri kurarak bunu uygulayabilirsiniz. Peki XML site haritasını Search Console nasıl ekleriz? Bunun için Search Console Site Haritaları kısmına tıklayın. Web siteniz için oluşturduğunuz XML site haritası formatının URL’sini “Site Haritası URL’i Girin” yazılı yere yapıştırarak göndere tıklayınız.

Google Search Console ve Google Analytics

Search Console gibi Google Analytics de arama motorunun web sitesi sahiplerinin hizmetine sunduğu bir araçtır. İki araç arasında benzerlikler bulunsa da farklı noktaları da mevcuttur. İki aracı birbirine bağlayarak iki hesap arasındaki bilgi paylaşımını sağlayabilirsiniz. Google Analiz ile elde edilecek veriler çok daha fazla olacaktır. 

Bunun için mevcut Gmail hesabınızla Google Analytics’e giriş yapınız. Gerekli işlemleri yaptıktan sonra iki aracı birbirine bağlamaya başlayabilirsiniz. Bunun için de öncelikli olarak Ayarlar-Tüm Ürünler- Search Console Bağla adımlarını izleyerek doğrulama işlemini kolaylıkla yapabilirsiniz.